torsdag 9 juni 2011

Restaurang VOLT. Har nog aldrig känt mig så hemma!

I förrgår var jag på restaurang Volt för att fira ett nyligen avslutat projekt som jag gjort tillsammans med författaren och journalisten Mats-Eric Nilsson, hans fru Anna-Karin och fotografen Lena Granefelt. Vi hade en helt fantastisk kväll, blir nästan rörd när jag tänker på det. Dels för att vi haft ett så fint samarbete under en längre period och att det nu nästan är avslutat, men också för att vi hamnade på en restaurang som kändes så otroligt mycket jag. Inte bara inredning.... de hade mitt köksbord (Dansk design á la 50-tal), färger, andra inredningsdetaljer, även toaletten kunde ha varit toaletten hemma hos mig. Det var nästan skrattretande mycket mig. Men även maten, ja hela menyn bestod av sådana smaker och råvaror som jag älskar. Volt's koncept bygger på att utnyttja säsongens råvaror maximalt. Samt att man använder en råvara men tillagar den på en rad olika sätt. Det var verkligen en smakupplevelse utöver det vanliga. Till restaurang Volt kommer jag återvända inom en snar framtid. Här kommer några snapshots , tyvärr tagna med min lilla pocketkamera eftersom Nikon fick stanna hemma.


 Foto FrkOlson
Medan vi läste menyn fick vi knapriga potatischips med vinäger och dragon, gott!
Bara brödet var ett konstverk, och det havssaltade lantsmöret var en delikatess i sig.
Förrätt nr 1: Havets läckerheter i ljuvlig komposition. Allt kom från havet.
Förrätt nr 2: Kanin i två variationer med morot i fyra variationer
Huvudrätt: Liten mjäll vårkycklig med svamp tillagad på minst fem olika sätt. Magiskt!
Dessert nr 1: Getost med tillbehör från skogen...till och med ett och annat granskott.
Dessert nr 2: Rabarbersorbet, rabarbermaräng, syltad och rå rabarber, och en klick kardemummakräm,
så var smaklökarna  helt tillfredsställda!
"Mitt" köksbord stod mitt i restaurangen...
...och "mitt" badrumsgolv fanns på toaletten
...där även denna fantastiska smörgåstapet fanns.
Fina gamla skolplancher pryder väggarna
Efteråt fick vi "té" gjort på färsk mynta och citronverbena...
...som plockades direkt från växten. Téet smakade fantastiskt. Sen bjöd de på en nybakad sockerkaka!! Och vi hade så trevligt att de nästan fick köra ut oss när de skulle stänga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar