måndag 20 juni 2011

Ännu ett körsbärsinlägg...


Igår kväll gjorde jag körsbärspannkaka. När jag var liten brukade farmor göra "sötbärspannkaka". Sötbär är nog samma sak som fågelbär tror jag. Små nästan svarta körsbär som blir väldigt söta och smakrika när de är riktigt mogna. Tyvärr har jag inte hittat några sådana bär här i Stockholm, men jag ska plocka och frysa in när jag kommer till landet. Man kärnar inte ur dem innan man blandar ner dem i pannkaksmeten, för kärnorna ger just den där söta aromatiska mandelsmaken som man vill åt. Det kan dock vara bra att upplysa matgästerna om att det finns kärnor i, så de inte biter sönder nån tand.



Foto FrkOlson

Foto FrkOlson

Foto FrkOlson


Körsbärspannkaka 6-8 port:

Gör dubbel sats pannkakssmet. Häll i en ugnsplåt med höga kanter.
Lägg i körsbären (ca 500g). Grädda 30 min på 250°C, stäng av värmen och låt pannkakan vila på eftervärmen om den verkar lös i mitten.  Pudra med florsocker och servera med vispgrädde.
Man kan även t.ex. använda blåbär, plommon eller äppelbitar istället för körsbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar